تبلیغات
گروه مهندسی پزشکی شیراز - روش های درست تغذیه و مطالعه در ایام امتحانات

 

با توجه به قرار گرفتن در ایام امتحانات اطلاع داشتن از بعضی نكات مربط به مطالعه و تغذیه درست خالی از لطف نیست.به این امید كه با آرامش همگی امتحانات رو با موفقیت پیش ببرید

" همانا نام و یاد خدا آرام بخش دلهاست "

 

* افراد موفق کار های متفاوتی انجام نمی دهند بلکه آنها کارها را به روشی متفاوت انجام می دهند .

1-خواندن همراه با نوشتن

مطالعه فرآیندی فعال و پویا است و برای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. بایدبا چشمان خود مطالب را خواندو در زمان مورد نیاز آنرا بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یاداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یا دگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز خصوصا قبل از امتحان بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا به خاطر سپرد.

2- خط کشیدن زیر نکات مهم

این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر باشد. ولی روش کاملی برای مطالعه نیست زیرا در این روش بعضی افراد به جای اینکه تمرکز و توجه به یاد گیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیرنکات مهم می گرددحد اقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را خواند و مفهوم را کاملا درک کرد و سپس زیر نکات مهم خط کشید نه آنکه در کتاب به دنبال نکات مهم گشت تا زیر آن خط کشید.

3- حاشیه نویسی

این روش نسبت به دو روش قبلی بهتر است ولی باز هم روش مهمی برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می توان برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندان برخوردار هستند مورد توجه قرار داد.

4 -خلاصه نویسی

در این روش مطالب درک شده به صورت خلاصه بر روی دفتر یاداشت می شود که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد زیرا که در این روش ابتدا مطالب درک شده سپس یادداشت می شود اما باز هم بهترین روش برای خواندن نیست.

5- کلید برداری

کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است در این روش بعد از درک مطالب بصورت کلیدی نکات مهم یادداشت می شود و در واقع کلمه کلیدی کوتاهترین، راحترین، بهترین و پر معنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن مفهوم جمله تداعی شده و به خاطرآورده می شود.

6 -خلاقیت و طرح شبکه ای مغز

این روش بهترین شیوه برای یا گیری خصوصا فرا گیری مطالب درسی است.در این روش نکات مهم مطالب پس از درک حقیقی آنها بصورت کلیدی یاد داشت می شود و سپس کلمات کلیدی بر روی طرح شبکه ای مغز نوشته می شود.در واقع مطالب به بهترین شکل ممکن سازمان دهی می شوند. و نکات فرعی و اصلی مشخص می گردد تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب، فقط به طرح شبکه ای مراجعه شود و با دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بر روی طرح شبکه ای مغز، آنها را خیلی سریع مرور کرد. این روش درصد موفقیت محصلان را تاحدود بسیار زیادی افزایش می دهد و درس خواندن را بسیار آسان می کند و باز ده مطالعه را افزایش می دهد.

7-شرایط مطالعه

شرایط مطالعه مواردی هستند که با دانستن، به کار گیری و یا فراهم نمودن آنها می توان مطالعه ای مفید تر با باز دهی بالاتر داشت و در واقع این شرایط به محصلان می آموزد که قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرند،د ر حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازند و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسند که با دانستن آنها می توان با آگاهی بیشتری درس خواندن را آغاز کرد و مطالعه ای فعال تر داشت

الف) برنامه ریزی

یکی از عوامل اصولی موفقیت داشتن برنامه منظمدر مطالعه است

ب) وقت شناسی

مناسب ترین زمان برای مطالعه صبح ها و یا ساعات دیگر روز قبل از صرف غذاهای چرب و سنگین است حد اکثر زمانی که افرد می توانند فکر خود را بر روی موضوعی متمرکز کنند بیش از سی دقیقه نیست یعنی باید سعی شود حدودسی دقیقه بر روی یک مطلب تمرکز نمود و یا مطالب یاداشت کردوحدود ده الی پانزده دقیقه استراحت نمود سپس مجددا به همین روال شروع به مطالعه کرد.

ج) نظم و ترتیب

اساس هر کاری به نظم و ترتیب آن بستگی دارد.مطالعه هم اگر با نظم و ترتیب و از آسان به مشکل باشد کار یاد گیری به سهولت انجام می گیرد.

د)حفظ آرامش

آرامش ضمیر نا خود آگاه را پویا و فعال می کند. آرامش خاطرو

نداشتن استرس عامل بزرگی در یاد گیری محسوب می شود.

و) تغذیه مناسب

تغذیه صحیح نقش مهمی در سلامتی دارد بهتر است به هنگام مطالعه یا امتحانات از سبزیجات و میوه ها ی تازه بیشتر استفاده شود و از مصرف موا د گوشتی و غذاهای پر چرب خود داری شود.خوردن مغز های خشک مثل مغز گردو، بادام، فندوق و......... به تقویت حافظه کمک می کند.

ه) ورزش و سلامتی

ورزش کلید عمر طولانی یست و عقل سالم در بدن سالم است ورزش و تحرک حافظه و یاد گیری را تقویت می کند.

ی) خواب کافی

خواب نیز فراگیری و حافظه را تقویت می کند. کسانی که در طول روز دائما در حال چرت زدن هستند قطعا از مطالعه استفاده کافی را نخواهند برد پس خواب کافی و مناسب در ایام امتحانات توسعه می گردد

منبع: دكتر كافی.روانشناس

* چه چیزهائی باعث تقویت یا تضعیف حافظه می شود ؟
بی خوابی ، بدخوابی ،‌ نگرانی و اضطراب ، سوء هضم ، یبوست ، پرخوری ، تداخل در غذا ( بجای نظم در غذا ، خوردن مواد مختلف به فاصله های کم ) زیادخوردن ماست ترش و دوغ ، خوردن مقدار زیاد پنیر ،‌سیب ترش ، مقداری زیادی گشنیز هر کدام به طریقی فعالیت های فکری را دشوار یا حافظه و سرعت انتقال را موقتاً کند می کند . بعکس خواب مناسب ، استراحت ،‌ اعتماد به نفس ، تغذیه مناسب و منظم ، مزاج مرتب ، مطالعه در زمان مناسب ( نه بلافاصله بعد از صرف غذا ) ، خوردن مقدار متعادلی از خرما یا کشمش ، عسل ، گردو بهمراه پنیر ، آجیل به مقدار کم ، تنفس عمیق در هوای سالم و ورزش صبحگاهی ، استفاده از شیر یا شیرکاکائو ، استراحت نیم ساعت در نزدیکی ظهر ، بیدارماندن بعد از نماز صبح تا بعد از طلوع آفتاب ، خودداری از خواب نزدیک غروب آفتاب موجب نشاط و فعالیت مغز و افزایش حافظه و آمادگی برای کارهای فکری می شود
.
خوردن صبحانه در ساعات اولیه بامداد ( صبح نسبتاً زود ) به این مقصود کمک می کند استفاده از مقدار کمی زنجبیل در غذاها ( بجای ادویه دیگر یا همراه آنها ) نیز مفید است .
درس خواندن در جای آرام ، بدون صداهای رادیو ، تلویزیون و صداهای متفرقه نیز در تمرکز حواس و یادگیری و بخاطرسپردن اثر جدی دارد .





نوشته شده در تاریخ جمعه 19 خرداد 1391 توسط زهرا دلفریبان